Sprzęt

        Poniższy dział będzie traktował o metalach, śrubkach, materiałach i wszystkich rzeczach, które pozwalają cieszyć się komfortem i przebywaną drogą podczas wypraw.

        Używałem sprzętu z najniższej i najwyższej półki - nie widzę większej różnicy prócz ceny i wagi. Śmiem nawet stwierdzić, iż sprzęt ze średniej półki oferuje większą trwałość niż ten o jedno oczko wyżej. Nie ma rzeczy doskonałych i skłonnych do "odchudzania" bez wtórnych skutków w postaci większej podatności na awarię. Tak jak w każdym urządzeniu mechanicznym, największy udział w ich prawidłowej pracy będzie miał ich serwis bieżący. Największe znaczenie ma oczywiście tutaj dbałość o stan elementów ruchomych, a nie powłoki lakierowej na ramie ;-)

        W zapomniane czasy odchodzą już ramy stalowe chromomolibdenowe, dostępne obecnie dla wąskiej grupy użytkowników jako rarytasy. Należy podkreślić, iż stal cr-mo wysokiej jakości charakteryzuje się bardzo wysoką wytrzymałością (około 10% większą niż tytan i prawie 30% niż carbon), niestety przy dużym ciężarze właściwym - jest przeszło trzy razy cięższa niż najzwyklejsze aluminium. Do dalekich wypraw najzwyklejsze ramy stalowe są wręcz stworzone - łatwo zespawać w przydrożnym serwisie w razie ich pęknięcia, dodatkowo stal bardzo dobrze tłumi drgania.

        Dla osób chcących wiedzieć na czym jeżdżą polecam lekturę artykułów, które znalazłem na swoim kompie - na pewno są warte przeczytania.

Porównanie materiałów do budowy ram

Oznaczenia ram aluminiowych

Aluminium jako budulec ram (jęz. angielski)